Často kladené dotazy
Splňuje knihovna Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (angl. General Data Protection Regulation) neboli GDPR?
- Toto nařízení knihovna splňuje - více informací najdete zde
Co musím udělat, pokud se chci přihlásit do knihovny?
- Osobně se dostavit do knihovny a předložit občanský průkaz. Děti do 15 let předloží vyplněnou přihlášku (vyzvednou si osobně v Oddělení pro mládež), opatřenou podpisem zákonného zástupce. Pak už zbývá jen zaplatit roční registrační poplatek podle platného ceníku, dodržovat Knihovní řád a můžete si půjčovat.
Co mám udělat pro ukončení členství v knihovně?
- Členství v knihovně platí každému čtenáři 1 rok od zaplacení členského poplatku, pokud není obnoveno čtenářem, tak automaticky zaniká. Pokud chcete své členství ukončit dříve, stačí tuto skutečnost oznámit knihovně.
Mohu si členství obnovit? Co musím udělat?
- Ano, stačí knihovnu znovu navštívit, požádat o obnovení registrace a zaplatit registrační poplatek.
Mohu si půjčovat dokumenty na legitimaci svého rodinného příslušníka nebo přítele?
- Nemůžete, čtenářský průkaz je nepřenosný. Musíte mít svůj vlastní.
Kolik knih si mohu půjčit domů?
- Počet knih není omezen, důležitá je pro čtenáře doba vracení knih.
Na jak dlouho si mohu knihy, časopisy, CD, DVD společenské hry půjčit?
- Výpůjční lhůta se liší podle druhu půjčeného dokumentu v souladu s Knihovním řádem. Většinu dokumentů si můžete zapůjčit na 1 měsíc, vybraná periodika a dokumenty z Čítárny-studovny si můžete zapůjčit na 14 dní, audiovizuální média na 14 dní a společenské hry také na 14 dní.
Pokud knihy (časopisy/CD) nestihnu přečíst (poslechnout) si ve výpůjční lhůtě, lze si výpůjčky prodloužit?
- Ano, výpůjční lhůta lze prodloužit celkem dvakrát podle výpůjční doby půjčeného dokumentu (tj. o týden, 14 dní nebo měsíc), nežádá-li o dokument jiný čtenář. Výpůjčky je možno prodloužit při vaší osobní návštěvě, telefonicky, e-mailem nebo využít přístupu z čtenářského konta.
Musím najednou vrátit vše, co mám půjčené?
- Ne, stačí, když přinesete to, co již máte přečtené. Vše, co máte doma se vaší návštěvou automaticky prodlouží o řádnou výpůjční lhůtu.
Co se stane, nestihnu –li vrátit vypůjčené dokumenty ve stanovené lhůtě?
- Čtenáři, kteří sdělili knihovně svoji e-mailovu adresu nebo číslo mobilního telefonu, budou 3 dny před vypršením výpůjční lhůty upozorněni SMS či e-mailem (preferovaný způsob upozornění je možné si dohodnout s obsluhou), tato služba se nazývá připomínka a u dospělých čtenářů je zpoplatněna (viz ceník). Pokud nestihnete vrátit vaše výpůjčky ve stanovené lhůtě, budete muset uhradit poplatky z prodlení dle platného ceníku. 1. upomínku knihovna neposílá poštou, pouze je zaznamenána na vašem čtenářském kontě. Domů vám tedy přijde poštou, mailem nebo SMS zprávou oznámení o 2., 3. upomínce. 4. upomínka se posílá zásadně poštou.
Poplatek z prodlení zaplatím za každý vypůjčený dokument?
- Ne, poplatek z prodlení se platí za překročení výpůjční lhůty bez ohledu na počet půjčených dokumentů.
Co je to čtenářské konto?
- Čtenářské konto je online služba čtenářům, která umožňuje čtenáři zjistit stav svých výpůjček, poplatků, rezervací i datum poslední návštěvy v knihovně. Nabízí rovněž možnost prodloužení výpůjční doby dokumentů. Čtenář si zde také může změnit (zaktualizovat) některé údaje. Pro vstup je nutno zadat číslo čtenářského průkazu a heslo.
Co znamená absenční a prezenční výpůjčka?
- Absenční výpůjčka je výpůjčka mimo knihovnu (domů), prezenční výpůjčka je výpůjčka dokumentu pouze v knihovně (např. encyklopedie, některé slovníky, regionální literatura z příruční knihovny …).
Pokud potřebuji půjčit dokument, který vaše knihovna nemá ve fondu, je nějaká možnost?
- Ano, můžeme Vám ji zajistit prostřednictvím meziknihovní výpůjční služby (MVS). O skutečnosti, že Vámi požadovaná kniha je u nás již připravena k vyzvednutí, Vás budeme informovat písemně nebo elektronicky. Tato služba je zpoplatněna (viz ceník).
Chci si půjčit knihu, kterou máte v knihovně, ale právě nyní ji má půjčenou jiný čtenář. Mohu si ji zamluvit?
- Ano, knihu je možno si rezervovat buď přímo v knihovně, nebo prostřednictvím online katalogu (použijte tlačítko "Získat"). Rezervace dokumentů stojí 10 Kč a poplatek uhradíte až při vyzvednutí rezervované knihy.
Je možné požádat o rezervaci knihy, která není vypůjčená?
- Ano, telefonicky, nebo v online katalogu. V on-line katalogu se vám nabídne volba "Odložení z poličky", stačí zaškrtnout a objednat.
Jak se dozvím, že rezervovaný dokument je v knihovně pro mě již připravený?
- Pokud je vámi žádaný titul již vrácený, pošle vám knihovna oznámení o vyřízení vaší rezervace a uložení dokumentu v knihovně. Lhůta pro vyzvednutí rezervovaného dokumentu je 1 týden od zaslání oznámení.
Mohu zrušit rezervaci dokumentu? Jaký je postup?
- Ano, rezervaci můžete zrušit osobně, telefonicky nebo po příhlášení do čtenářského konta.
Máte-li otázku, na kterou jste zde nenašli odpověď, napište nám info@mkostrov.cz .